Milzu finanšu problēmas un nesakārtotība – šādu ainu uzņēmumā "Pasažieru vilciens" atklāj Valsts kontroles revīzijas rezultāti. Šaubas radušās par 41,6 miljonu eiro izlietošanas pamatotību. Valsts uzņēmumu turpina dāsni dotēt. Taču revīzijā atklāts, ka nepilnīgā ,"Pasažieru vilciena" iekšējās kontroles sistēma ļauj tam pelnīt uz cilvēku ar īpašām vajadzībām rēķina. Ļoti iespējams, ka par nemaz nenotikušiem braucieniem gada laikā izsniegtas bezmaksas biļetes līdz pat miljonam eiro vērtībā. Šo rēķinu apmaksā valsts, ziņo LTV raidījums "de facto".
Gada laikā, par, iespējams, neeksistējošām personām izsniegtām "bezmaksas biļetēm", AS "Pasažieru vilciens" no valsts saņēmis vienu miljonu eiro. Nepilnīgā "Pasažieru vilciena" iekšējās kontroles sistēma ļauj uzņēmumam iegūt papildu dotācijas uz cilvēku ar īpašām vajadzībām rēķina.
Personām ar I un II invaliditātes grupu, pirmsskolas vecuma bērniem, bāreņiem un politiski represētām personām pienākas biļete ar 100% maksas atvieglojumu. Viņu vietā par braucienu samaksā valsts - dotācijas veidā «Pasažieru vilcienam».
"Mēs skatījāmies, ka diezgan strauji palielinās tieši nulles biļešu skaits "Pasažieru vilcienā","2013.gada novērojumus atceras VSIA «Autotransporta direkcija» valdes loceklis Modris Jaunups.
Pirms diviem gadiem atklājās, ka ne jau cilvēki ar īpašām vajadzībām sāka biežāk pārvietoties ar vilcienu. Tā dēvētās bezmaksas biļetes, visticamāk, izsniedza neeksistējošām personām. Ieguvēji bija gan kasieri, gan arī viņu uzņēmums - "Pasažieru vilciens".
Kasieru atalgojuma mainīgā daļa ir tieši atkarīga no pārdoto biļešu skaita un piemaksa var sasniegt līdz pat 50% no algas. Konduktori, kontrolieri un pavadoņi par katru šādu izsniegtu "bezmaksas biļeti" saņem papildu piecus eiro centus. Savukārt "Pasažieru vilciens" dotācijā no valsts budžeta saņem kompensāciju pilnas biļetes maksas apmērā.
"Te ir jāsaprot, ka mēs zaudējam biļetes summu, jo tā tiek dotēta no valsts, šī te nauda iekrīt "Pasažieru vilciena" budžetā, pluss vēl mēs samaksājam papildu šim te kasierim," secina Valsts kontroles padomes locekle Laura Graudiņa.
Īpaši daudz šādas biļetes izsniedza, tuvojoties svētkiem 2012.gada nogalē.
Rodoties aizdomām par krāpšanos, "Autotransporta direkcija" 2012.gada decembrī neizmaksāja dotāciju "Pasažieru vilcienam" - toreiz 200 000 latu apmērā. Tāpat noteica, ka turpmāk cilvēkiem ar īpašām vajadzībām domātajās biļetēs jāraksta invalīda apliecības numurs, bērniem – dzimšanas gads.
Izsniegto biļešu skaits ar 100% maksas atvieglojumu strauji saruka.
Iepriekš no visām pārdotajām biļetēm "bezmaksas biļetes" sasniedza pat ceturtdaļu. Pēc izmaiņām - nokritās līdz 10% - 15%.
Graudiņa norāda, ka kopējā tendence ir uzlabojusies:"Mēs redzam, ka 2014.gadā šī te pieprasītās dotācijas apmērs ir samazinājies par vienu miljonu, kas ir milzīgs apjoms, vai ne? Tur var būt vairāki izskaidrojumi. Pirmkārt, ka šie cilvēki, kuriem paredzēti šie atvieglojumi, iespējams, tik daudz vairs nepārvietojas ar pasažieru vilcienu, bet otrs apstāklis ir tāds, ka, iespējams, šis miljons ir tas, kuru mēs varam nosacīti norakstīt uz vājo kontroles sistēmu."
Nule kā veiktā Valsts kontroles revīzija atklājusi vecās problēmas. Līdz ar to "Pasažieru vilciens" nav izdarījis visu nepieciešamo, lai pilnībā izskaustu, iespējams, nepamatoti izsniegto "bezmaksas biļešu" skaitu.
Joprojām pastāv būtisks risks saistībā ar nelikumīgu valsts budžeta līdzekļu izmantošanu.
Piemēram, Olaines stacijas pirmajā kasē regulāri dažu minūšu laikā izsniegtas 24 un 20 braukšanas biļetes ar 100% maksas atvieglojumu. Protams, var pieņemt, ka šeit regulāri pārvietojas cilvēki ar īpašām vajadzībām grupās vai arī viens invalīds iepriekšpārdošanā nopircis desmitiem biļešu. Tajā pašā laikā citas darbinieces šajā stacijā ļoti īsā laikā šādas invalīdiem domātas biļetes nav izsniegušas. Turklāt līdzīgi iespējamie pārkāpumi konstatēti arī citās stacijās.
Visticamāk, iemesls, kāpēc "Pasažieru vilciens" aizstāv savu darbinieku, iespējams, pretlikumīgo rīcību, ir paša uzņēmuma ieinteresētība šīs shēmas saglabāšanā. Pērn "Pasažieru vilciens" pārvadāja 1 453 106 pasažieru ar 100% maksas atlaidi. Par to uzņēmums kompensācijā no valsts saņēma vairāk nekā divus miljonus eiro. Turklāt biļešu daudzums, pat ja tās nav par maksu, nosaka pārvadāto pasažieru skaitu un maršrutu rentabilitāti.
""Pasažieru vilcienam" ir trīs finansēšanas avoti – biļetes, samaksa par bezmaksas pasažieru pārvadāšanu un valsts dotācija. Visas šīs 3 pozīcijas, saskaņā ar līgumu, sedz visus "Pasažieru vilciena" zaudējumus. Biļetes par naudu ir tik, cik ir, maksa par bezmaksas pasažieru pārvadāšanu, ja viņa būs mazāka, lielāka būs dotācija, viņa būs lielāka – mazāk būs dotācija. Tāpēc mums, kompānijai, principā ir pilnīgi vienalga," norāda "Pasažieru vilciena" Pasažieru pārvadājumu departamenta vadītājs Ivars Zaļais.