Lai gan neapdrošināto transportlīdzekļu skaits Latvijā nav liels, (~2%), viņu vidū ir autovadītāji – „recidīvisti”, kuri ne tikai sistemātiski neiegādājas OCTA, un regulāri tiek sodīti par braukšanu bez OCTA, nereti pat desmit reizes viena gada laikā, bet arī daudzkārtīgi izraisa ceļu satiksmes negadījumus (CSNg).
2011.gada rekordisti, kuri sistemātiski neiegādājas OCTA
Kā liecina Ceļu policijas statistika 2011. gada laikā par braukšanu bez OCTA 10 reizes sodīts kāds Volvo S60 vadītājs, kurš pārvietojās ar līzingā iegūtu automašīnu, kurai nebija iegādāta apdrošināšana. Konkrētajam transportlīdzekļa vadītājam tika konstatēti arī daudzi citi pārkāpumi. Savukārt kāds cits Volvo S40 īpašnieks deviņas reizes viena gada laikā sodīts par braukšanu bez OCTA. Top trijnieku noslēdz arī Volvo V70 īpašnieks, kurš tika astoņas reizes notverts pārvietojoties ar spēkratu bez apdrošināšanas. Iepriekšminētie fakti pierāda, ka pat kopējais sods, kurš sakrāts par desmit pārkāpumu reizēm un sastāda 600-800 latus neapstādina transportlīdzekļa īpašniekus sēsties pie stūres bez OCTA.
„Neapdrošinātu transportlīdzekļu vadītāji ir bieds ne tikai citiem autovadītājiem, bet sabiedrībai kopumā. Bieži braukšanai bez OCTA līdzās iet citi pārkāpumi: transportlīdzeklim nav izieta tehniskā apskate, vadītājs brauc dzērumā, tiek piekopts agresīvs braukšanas stils. Kā rezultātā tiek izraisītas avārijas un skumjākais, ka vienai avārijai seko otra, un nereti šādi autovadītāji kļūst par sava veida „recidīvistiem” uz Latvijas ceļiem, kuriem nerūp nedz sava, nedz citu nākotne. Jāsaprot, ka naudas sods viņus neapstādinās turpināt braukt un izraisīt avārijas atkal un atkal, tāpat kā viņu sēšanos pie stūres neapstādinās jau „kontā esošais” daudzu tūkstošu parāds par jau nodarītajiem zaudējumiem. Tāpēc mūsu birojs atkārtoti uzsver pēc nepieciešamības šādus transportlīdzekļus izņemt no ceļu satiksmes, lai beidzot tiktu pielikts punkts šādu autovadītāju patvaļai.”, informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Neapdrošinātu transportlīdzekļu vairākkārt izraisītās avārijas
Kā liecina LTAB apkopotā informācija piemēru neapdrošinātu transportlīdzekļu atkārtotu avāriju izraisīšanai netrūkst.
Ar kādai fiziskai personai piederošu neapdrošinātu vieglo automašīnu MERCEDES BENZ S430 divu gadu laikā ir izraisīti 3 CSNg, kopējā izmaksātā summa no Garantijas fonda sastāda Ls 1452.
Savukārt, kāds juridiskai firmai piederošas kravas automašīnas Scania vadītājs četras reizes nepilnu 3 gadu laikā izraisīja CSNg. Kopsummā par šo CSNg izraisītajām sekām no Garantijas fonda tika izmaksāti Ls 1653.
Ar kādai citai juridiskai firmai piederošām neapdrošinātām Volvo kravas automašīnām viena gada laikā četras reizes tika izraisīti CSNg gan Latvijā, gan ārvalstīs. Zaudējumu summa, kura tika izmaksāta no Garantijas fonda par šiem negadījumiem, tika aprēķināta Ls 4088 apmērā.
„Konkrēto autoparku īpašniekiem, ir paveicies, ka šobrīd kompensējamās summas apmērs nav tik liels, pretēji tām summām, kuras ir nācies segt citu neapdrošinātu automašīnu īpašniekiem. Kā rāda prakse, nereti radītie zaudējumi ir mērāmi daudzu desmitu tūkstošu apmērā un tā kā negadījumu izraisījis neapdrošināts transportlīdzeklis, tad par visiem šiem gadījumiem no Garantijas fonda izmaksātās atlīdzību summas īpašniekam jāsedz pašam”, informē Juris Stengrevics.
Tomēr, kā norāda LTAB, finansiālais slogs, kurš piemeklē daudzkārtēju avāriju izraisītājus ir tikai viena medaļas puse, jo nereti šādi pārgalvnieki CSNg rezultātā paši iet bojā. „Šādu transportlīdzekļu izņemšana no satiksmes negadījuma vietā, ļautu pasargāt ne tikai apkārtējos, bet arī pašu „recidīvistu” dzīvības” , uzsver Juris Stengrevics.
Dati no Garantijas fonda
Lielāko atlīdzību daļu no Garantijas fonda sastāda izmaksas par CSNg, kurus izraisījuši transportlīdzekļi bez OCTA apdrošināšanas. 2011.gadā atlīdzību izmaksām no Garantijas fonda par 827 apdrošināšanas gadījumiem tika pieņemti 1 032 lēmumi par kopējo summu Ls 910 389.