Pie 2014. gada lielākajām neveiksmēm pieskaitāma bez cerīgiem pavērsieniem noslēgtā vilcienu iepirkuma sāga. Pēc diviem neveiksmīgiem iepirkuma konkursiem un nomainītas “Pasažieru vilciena” (PV) valdes, Latvija palika bez solītājiem vilcieniem, taču jaunais gads nāk ar jauniem solījumiem, proti, Latvijas iedzīvotāji ar jaunajiem vilcieniem varētu braukt jau 2016. gadā.
Jau vēstījām, ka 2009. gads bija starta pozīcija gan Igaunijas, gan mūsu pašu ceļam uz jauniem vilcieniem, taču atskatoties uz sasniegto, ar skumjām jāsecina, ka Latvija pakāpusies soli atpakaļ. Kamēr kaimiņvalstī Igaunijā ar jaunajiem vilcieniem vizinās jau pusotru gadu, Latvijai vilcienu iepirkuma sāga noslēgusies bez cerīgiem pavērsieniem un iedzīvotājiem nākas pārvietoties ar Padomju laikā būvētiem vilcieniem, kuru remontu izmaksas salīdzināmas ar jaunu vilcienu iepirkumu cenu.
Vilcienu iepirkumu pavadījušas vairākas neveiksmes - izgāzušies divi vilcienu iepirkuma konkursi, nomainīta PV valde un mūsu valsts zaudējusi arī Eiropas Savienības (ES) apstiprināto līdzfinansējumu.
Kā LTV raidījumam “Panorāma” atklāj satiksmes ministrs Arnijs Matīss, PV vadība šobrīd strādā pie dažādiem modeļiem un, iespējams, jau 2016. gadā Latviju beidzot varētu sasniegt jauni vilcieni.
"Tie varbūt gan bankas kredīti, gan līzingi, gan dažādi nomas varianti, gan arī dažādi pirkuma varianti no vairākiem piegādātajiem. Šobrīd šie varianti tiek analizēti un PV vadība man ir arī solījusi šī gada sākumā iesniegt konkrētus priekšlikumus vilcienu modernizācijai un iegādei, lai mēs jau nākamā gadā nonāktu pie jauniem vilcieniem", norāda Matīss.
Šogad plānots izsludināt vilcienu iepirkumu par 28 - 36 jaunu vilcienu iegādi. Pirkuma vērtība varētu svārstīties no 150 līdz 180 miljoniem eiro, taču netiek izslēgts, ka gala cena būs augstāka.
Pēc Satiksmes ministrijas domām, šobrīd vilcienu iepirkumam ir izdevīgs laiks, jo ņemot vērā pašreizējo NVS un ES valstu ekonomiku, daudzi ražotāji palikuši bez pasūtījumiem. Tāpat daudziem no pašreizējiem vilcieniem jau šogad beigsies ekspluatācijas termiņš un remontu izmaksas kļūst arvien dārgākas.
Tomēr, kā norāda PV valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns, iepirkuma gadījumā Latvija varētu riskēt, ka šīs iepirkuma procedūras tiks apstrīdētas un process kavēts.
Nav vēl īstas pārliecības, ka solījumi par jaunajiem vilcieniem piepildīsies, ņemot vērā, ka šie solījumi jau netiek pildīti teju sešus gadus. Padomju laiku vilcienos tiek ieguldīta milzu nauda, kas jau sen varēja atnest Latvijai jaunus vilcienus, taču zemā līmenī izstrādātais iepirkums un nespēja uzņemties atbildību par saviem darbiem Latviju kārtējo reizi atmet soļus atpakaļ un atliek vien ar cerību gaidīt 2016. gadu, lai gan jau tagad ir vairāk kā skaidrs, ka problēmas ar jauno iepirkuma procedūru būs.