Pedagogu streiks saistībā ar skolotāju jauno atalgojuma modeli ir neizbēgams , otrdien intervijā Latvijas Radio sacīja Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) vadītāja Inga Vanaga.
Viņa norādīja, ka neskatoties uz to, ka skolotāju arodbiedrība un pašvaldības iebilst pret Izglītības un zinātnes ministrijas piedāvāto jauno skolotāju atalgojuma modeli, valdība turpina to virzīt tālāk.
Vanaga norādīja, ka jaunais modelis pasliktinās daudzu nozarē strādājošo situāciju, piebilstot, ka Pierīgā daudzi skolotāji saņem 1200 eiro par likmi, bet ministrija plāno noteikt maksimālo likmi 1000 eiro.
"Valstī nav krīze, lai tik būtiski mazinātu algas ievērojamai nozares darbinieku daļai, ir jācenšas paaugstināt mazas algas, nevis apcirpt lielākas," sacīja Vanaga.
Viņa pauda viedokli, ka izglītības nozare un pašvaldības gatavas pārmaiņām, taču tām ir jābūt pārdomātām.
"Jaunais modelis ir brāķis, to pateikuši gan sociālie partneri, gan visas 119 pašvaldības, un to nevar ieviest ar tik daudzām nepilnībām (...) tā ir neprofesionalitāte un nespēja paskatīties uz situāciju ilgtermiņā," sacīja LIZDA vadītāja.
Viņa norādīja, ka pedagogu streiks šajā situācijā ir neizbēgams, piebilstot, ka tas, visticamāk, notiks novembrī. "Mēs redzam, kā pozitīvā rakursā šī jautājuma risināšana nenotiek," norādīja Vanaga.
LIZDA vairākkārt ir norādījuši, ka pedagogu jaunais atalgojuma modelis esošajā redakcijā nav vērtējams pozitīvi.
Arodbiedrība norāda, ka pirms modeļa izstrādes tika uzstādīti vairāki mērķi - mazināt nevienlīdzību, ko rada pedagogu saņemtā atalgojuma diference, novērst skolotāju pārslodzi, veicināt izglītības kvalitātes celšanos, kā arī piesaistīt jaunus strādāt gribošos izglītības iestādēs, jo nav noslēpums, ka Latvijā skolotāja vidējais vecums ir ap 47 gadiem, turklāt pedagogu – vīriešu skaits ir ļoti neliels.
LIZDA uzskata, ka ar šobrīd izstrādāto modeļa variantu sākotnēji izvirzītos mērķus sasniegt nav iespējams. Tik nozīmīgā algu reforma ir izstrādāta nepilnīgi, kā arī valsts budžetā nav ieplānots papildus nepieciešamais finansējums. Ja modeli ieviesīs – tam jābūt ilgtspējīgam. Šobrīd tas tāds nav.
LIZDA uzskata, ka izstrādātais pedagogu darba samaksas modelis ir nekvalitatīvs un draud pasliktināt situāciju vairākiem izglītības nozarē strādājošajiem. Pastāv liela iespējamība, ka no tā cietīs arī izglītības kvalitāte un jauno pedagogu plūsma izglītības sistēmā nebūs sagaidāma, ja atalgojuma reforma neparedz pat pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafiku, kas kalpotu kā garants stabilitātei nākotnē.