Daudziem pie stūres pieķertajiem dzērājšoferiem tagad jārēķinās ar pārsimts latu lielākiem izdevumiem par atņemto auto evakuāciju. Tiek apšaubīts Nodrošinājuma valsts aģentūras rīkotā iepirkuma godīgums.
Iepriekš specializētie stāvlaukumi iereibušo šoferu atņemto automašīnu glabāšanai bija gandrīz katrā lielākā vai mazākā pilsētā. Taču nu jau pāris mēnešus noteikta centralizācija, un stāvlaukumi aptver krietni plašākus reģionus. Piemēram, Ziemeļkurzemē tagad ir viens stāvlaukums Talsos, uz kurieni tiek evakuēti auto gan no Talsu novada, gan arī no Ventspils, Kuldīgas un Tukuma novada. Iepriekš Ventspils teritorijā pieķertajam dzērājšoferim autoevakuācija izmaksāja 10 līdz 20 latu, jo specializētais stāvlaukums atradās Ventspilī, bet tagad šie izdevumi ir daudzkāršojušies – vieglo automašīnu īpašniekiem šis prieks izmaksā ap 160 latu, jo par katru evakuācijas kilometru jāmaksā divi lati, bet kravas automašīnu šoferiem – uz pusi vairāk. Šoferi par šīm izmaksām ir šokā.
Uzņēmējs Artis Krūtainis, kuram piederošā firma HART auto līdz šim nodrošināja šo pakalpojumu Ventspilī, skaidro, ka viņa uzņēmumam pat nebija iespēju piedalīties konkursā. Nodrošinājuma valsts aģentūras rīkotā konkursa nolikumā jau bija iestrādāts nosacījums, ka reģionālajam stāvlaukumam obligāti jāatrodas Talsos un uzņēmumam būs jāapkalpo Talsu, Ventspils, Kuldīgas un Tukuma novads.
A. Krūtainis par šīm izmaiņām ir lielā neizpratnē. Jau iepriekš daudzi autovadītāji nespēja samaksāt par šo pakalpojumu un savas vecās automašīnas stāvlaukumā pat pameta. Piemēram, ja autovadītājam ir nozīmēta tiesa, kas viņam ilgāku laiku liedz izņemt automašīnu no stāvlaukuma, vai arī viņš uzreiz nevar dabūt naudu, lai policijai samaksātu naudassodu par braukšanu reibumā, maksājamā summa par evakuāciju un stāvlaukumu sakrājas diezgan iespaidīga, jo arī par stāvēšanu laukumā jāmaksā astoņi lati dienā. Tad nu autovadītājs parēķina, ka viņam ir izdevīgāk savu 200 latu vērto grabažu pamest, nekā maksāt par šo pakalpojumu. A. Krūtainis prognozē, ka tagad šādu gadījumu būs vēl vairāk, jo nu maksājamā summa būs daudzkāršojusies.
Nodrošinājuma valsts aģentūras Izņemto transporta līdzekļu nodaļas vadītāja Santa Putniņa Neatkarīgajai atsakās skaidrot, kāpēc veikta šāda centralizācija un kādu labumu tā dod. Viņa neko par to nezina, pie tā strādājusi konkursa komisija. Tas nekas, ka arī pati S. Putniņa, cik zināms, ir šajā komisijā. Viņas vienīgais ieteikums ir cilvēkiem nesēsties pie stūres dzērumā, un tad arī nebūšot problēmu un nenāksies maksāt tik neadekvāti lielus evakuācijas izdevumus. Tāpat S. Putniņa norāda, ka arī ventspilniekam bija visas iespējas piedalīties konkursā un turpināt apkalpot autostāvlaukumu Ventspilī. Nekādi Talsi kā obligātā stāvlaukuma atrašanās vieta konkursa nolikumā neesot bijuši iestrādāti. Galvenais bijis apkalpot visu reģionu. Neatkarīgā gan izpētīja, ka tas gluži neatbilst patiesībai. Aģentūras mājaslapā publicētajā vienā no šā konkursa nolikuma pielikumiem skaidri un gaiši ierakstīti Talsi kā Ziemeļkurzemes reģiona autoplača atrašanās vieta.
Par jauno konkursu un tā rezultātiem nemierā ir daudzas Latvijas firmas, kas iepriekš piedāvāja šos pakalpojumus. Par konkursa rezultātiem tika iesniegtas vairākas sūdzības Iepirkumu uzraudzības birojā. Tikmēr Liepājas firmas SIA M.K. Quattro pārstāvji par, viņuprāt, klaji negodīgajiem konkursa noteikumiem pagājušo ceturtdien ir iesnieguši prasību Administratīvajā rajona tiesā, kā arī vērsušies Valsts kontrolē. Kā stāsta uzņēmuma valdes loceklis Mareks Kairēns, M.K. Quattro piedāvāja padarīt darbu par 90 tūkstošiem latu, taču uzvarēja firma Alfa parking, kuras piedāvātā līgumcena bija vairāk nekā divreiz lielāka – 192 tūkstoši latu. Konkursa nolikumā bija iestrādāts nosacījums, ka firmai jābūt neadekvāti lielam apgrozījumam. Pēc M. Kairēna domām, šis nosacījums tika iestrādāts speciāli, lai nevar uzvarēt citas, mazākas, firmas, bet gan tieši Alfa parking, kas plaši nodarbojas ar nekustamo īpašumu un apgroza lielākas naudas. Jāpiebilst, ka Alfa parking uzvarēja arī par Ziemeļkurzemes zonas apkalpošanu Talsos.
Avots: nra.lv /Kristīne Klauze