49% Latvijas vidusskolēnu savu nākotni saista ar uzņēmējdarbību, liecina Swedbank Privātpersonu finanšu institūta pētījums. Sevi kā algotu darbinieku saskata 51% skolēnu un arī lielākā daļa vecāku savu bērnu drīzāk grib redzēt kā labu, profesionālu darbinieku nevis kā sava uzņēmuma dibinātāju.
"Izskatās, ka uzņēmēja statuss jauniešu vidū ir populārs. Vecāki ir nedaudz skeptiskāki, ar savu dzīves pieredzi saprotot, cik bieza garoza tomēr ir uzņēmēja maizītei. Ja jauniešu nodomi īstenotos dzīvē, Latvijas tautsaimniecības nākotne būtu iepriecinoša," pētījuma datus vērtē Swedbank Privātpersonu finanšu institūta direktore Adriāna Kauliņa.
Šodien ar uzņēmējdarbību Latvijā nodarbojas tikai desmitā daļa iedzīvotāju - uzņēmumu īpašnieki veido 4% no Latvijas nodarbinātajiem iedzīvotājiem un pašnodarbināti ir 6,6% iedzīvotāju. Pagaidām vecumā līdz 24 gadiem darba devēji vai pašnodarbināti ir 2700 jaunieši jeb 1% no Latvijā dzīvojošo jauniešu skaita. Taču jaundibināto uzņēmumu skaits pēdējos gados ir audzis (no 11 līdz 17 tūkstošiem attiecīgi 2008. un 2012.gadā saskaņā ar Lursoft datiem), tāpat kā skolēnu mācību uzņēmumu skaits (no 170 līdz 640 uzņēmumiem attiecīgi 2008./2009. un 2012./2013.mācību gadā saskaņā ar Junior Achievement Latvia datiem). Vienlaikus pieredze ar mācību uzņēmumiem rāda, ka labi ja trešā daļa no pieteiktajiem biznesa projektiem tiek līdz idejas īstenošanai, savukārt Uzņēmumu reģistra pēdējo gadu statistika atklāj, ka uz katriem trim jaundibinātiem uzņēmumiem ir viens likvidēts.
"Jauniešu nodarbošanās izvēle ir cieši saistīta ar sevis nodrošināšanu ar labiem ienākumiem. Iesaistīšanās uzņēmējdarbībā pati par sevi vēl nav garants naudas pelnīšanai. Vai jaunieši būs gana gudri, uzņēmīgi un radoši, lai prastu atrast savu vietu uzņēmējdarbībā ar dzīvotspējīgu un pelnošu biznesa ideju - tas ir šīs izvēles izaicinājums", spriež A.Kauliņa.
Avots: nra.lv