Stundu ilgā Saeimas deputātu un motociklistu tikšanās tā arī neviesa motociklistiem pārliecību, ka valsts tos sadzirdējusi un viņiem nepieņemamie augstie nodokļi par divriteņu spēkratiem tiks samazināti.
Motociklisti gan saņēma solījumu, ka jau ar nākamo gadu tehnisko apskati saviem braucamajiem tie varēs iziet tikai reizi divos gados.
Ministru kabinets jau pērn pieņēma grozījumus normatīvajos aktos, kas noteica krietnu lielāku nekā līdz šim samaksu par motociklu. Atkarībā no braucamā motora tilpuma tā svārstās no 12 līdz 48 latiem gadā, kas saskaņā ar likumu par transportlīdzekļu nodokļiem dažos gadījumos pārsniedz valsts noteikto maksu par vieglajām automašīnām.
Latvijas Motoklubu asociācija uzskata, ka šāda attieksme pret motociklistiem ir diskriminējoša un nav proporcionāla. Asociācijas prezidents Aivars Freimanis Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai skaidroja, ka motocikli ir sezonāla rakstura transportlīdzekļi un to nodokļu likmes praktiski piemēro sešiem mēnešiem, kad ir braukšanai piemēroti klimatiskie apstākļi. Turklāt motocikli arī mazāk bojājot ceļu segumu un degvielas patēriņa ziņā ir videi daudz draudzīgāki nekā automašīnas. Tāpēc asociācija aicina samazināt nodokļa likmes aptuveni uz pusi, kā rezultātā atkarībā no motora tilpuma būtu jāmaksā no 12 līdz 24 latiem.
Šiem argumentiem savdabīgā veidā, izraisot motociklistu vīpsnāšanu, iebilda Finanšu ministrijas pārstāve. Viņa norādīja – ar motocikliem parasti pārvietojas tikai viens cilvēks, bet automašīnas var uzņemt līdz pat četriem pasažieriem. Arī divu riteņu nodarītā kaitējuma ceļu segumam attiecība pret četrriteņu transporta nodarīto skādi neesot nopietns arguments, jo tādā gadījumā māmiņa, stumjot savas atvasītes ratiņus, nodarot lielāku kaitējumu ceļu segumiem nekā motocikli.
Šim viedoklim pievienojās arī Satiksmes ministrijas pārstāvis, sakot, ka automašīnas svars tomēr sadalās uz četriem lielākiem riteņiem, nevis uz diviem, tāpēc neesot droši apgalvot, ka motocikli nodarītu mazāku kaitējumu ceļa segumam.
Neauglīgās diskusijas pārtrauca Satiksmes ministrijas atklāsme, ka motociklisti varēs maksāt nodokli tikai par nobrauktajiem mēnešiem, ja, beidzoties sezonai, braucamo noņems no uzskaites. Šī informācija bija jaunums arī komisijas sēdes vadītājam Imantam Parādniekam. Uzzinājis par šādu iespēju, viņš rosināja pārtraukt komisijas sēdi, lai ar speciālistiem varētu pārrunāt šīs sistēmas plusus un mīnusus, kā arī fiskālo ietekmi. Pirmajā mirklī viņam šķietot, ka valstij daudz izdevīgāk būtu pieņemt motociklistu piedāvājumu, jo tad budžetā nonāktu vairāk naudas, nekā ļaujot maksāt nodokli tikai par reāli nobrauktajiem mēnešiem. n
***
Motociklistu pienesums valsts ceļu uzturēšanai
10 500 motociklu reģistrēts Latvijā šā gada 1. maijā.
46 miljoni latu – tik daudz valsts iekasējusi no visu transportlīdzekļu īpašniekiem pērn.
78 miljoni latu – tik valsts pērn investējusi ceļu uzturēšanai un būvei.
288 000 latu – tik valsts no motociklistiem plāno iekasēt šogad.
258 000 latu – tik valsts no motociklistiem iekasējusi pērn.
***
Viedoklis
Aivars FREIMANIS, Latvijas Motoklubu asociācijas prezidents:
– Likumus pieņem, ņemot vērā loģiku, bet te neredzu nekā loģiska, jo motocikli nerada sastrēgumus, patērē mazāk degvielas un mazāk bojā ceļu segumu nekā četrriteņu transports. Bet nodokļi dažās kategorijās ir lielāki nekā par automašīnām. Tā ir netaisnība.
Avots: nra.lv /Imants Vīksne