2014. gada 24. un 25. oktobrī Durbē, mūzikas, mākslas un ražas festivāla Zemlika vizuālās mākslas programmas ietvaros skatāma piecu mākslinieku darbu ekspozīcija “Sazarojumi”.
Sazarojumi ietver vairākas nozīmju dimensijas. Tie var būt dažādu situāciju samezglojumi, izvēles iespējas un krustceles, kā arī nelineāras struktūras un uzbūves, kuru nosacījumus rada intuīcija un noskaņa, nevis matemātiski aprēķini. Sazarojumums var uztvert arī kā pilsētu un tās iedzīvotājus, kuru dzīves trajektorijas, domas un sajūtas caurbaucējam vai īslaicīgam viesim slēpj rūpīgi kopti zālieni un dzīvžogi.
Ekspozīcijas ietvaros pilsētvidē skatāmas telpiskas instalācijas, gleznojumi, radošas intervences un performaces, kas papildina festivāla kultūras pasākumu, ražas svētku svinēšanu un pelēko veļu laiku noskaņu. Darbus ekspozīcijai veido mākslinieki Gundega Evelone, Raitis Hrolovičs, Ieva Saulīte, Vitālijs Staņislavskis un Kate Seržāne. Autori izceļas Latvijas mākslā ar neierastu pieeju klasiskiem medijiem, veiksmīgi pārkāpjot un sapludinot to robežas, kā arī oriģinālām ideju un vizuālo motīvu interpretācijām.
Gundegas Evelones starpdisciplinārā darbā “Razhghanrazhghiita" (lasi - ražganražgīta) apvieno objektu (altāris), telpu (slietenis - vigvams) un performanci. Miksējot latviskās, vēdiskās un citu tautu tradīcijas un zīmes, Gundega veido savu versiju par ražības un auglības rituālu.
Raita Hroloviča instalācija „Jhomonsugi” nosaukums ir atsauce uz vienu vecākajiem kokiem pasaulē, kas vienlaicīgi arī ir viens no jaunākajiem savā grupā. Šī koka dobums esot satrūdējis, liedzot noteikt precīzu tā vecumu. Raita veidoto arhitektonisko koku zaru krāvums, kurš apklāts ar caurspīdīgām plēvēm un kurā iespējams arī ieiet, var uztvert kā mūsdienu pilsētvides un neskartas dabas simbiozi.
Ieva Saulīte instalācijas “Ilgu laiks” nosaukums ir vārdu spēle par veļu laiku, saukta arī par Iļģu laiku. Ar roku izšūtajā instalācijā kā atsaucē uz tradicionālajiem, ziemas vakaros veidotajiem rokdarbiem, Saulīte miksē piezīmju bloknotā fiksētas, nereti sarunām paralēli veidotas piezīmes – dūdlingus. Apziņas nevirzītos zīmējumos jeb ķēpājumos atpazīstamas arhitektoniskas, strukturālas, neiespējamu telpu formas vai grafiskas zīmes.
Grafisku intervenci pilsētvidē “Korelācija” īsteno Kate Seržāne. Korelācija jeb saistība ir mērījums, kas parāda divu vai vairāku mainīgo attiecības. Ielas abās pusēs novietotus priekšmetus savieno viegli gaistoša krāsa, kura ar gājēju un transporta starpniecību mēra priekšmetu saistības un kopīguma koeficientus. Ar laiku vienkāršā līnija pārtop par kardigrammu atgādinošu, gājēju pēdu, mašīnu un velosipēdu riepu izsmērētu struktūru, līdz izzūd pavisam.
Vitālijs Staņislavskis veido eksperimentālu lielformāta gleznojumu “Sapinumi”, uz celniecības plēves klājot un apvienojot neparastas, nestabilas un laika gaitā struktūru transformējošas vielas (eļļa, vazelīns, matu krāsa utt.). Abstraktais, trauslais un vides ietekmē mainīgais gleznojums uztverams gan kā mēģinājums dekonstruēt mīlestības attiecības, gan kā norāde par kopā būšanu kā fragmentāru pārdzīvojumu.